Recente Tweets
Onze werkwijze

 

Onze werkwijze

 

De aanvraag

Als u op basis van de informatie op onze site besluit uzelf of een iemand anders als toekomstige cliënt van “LiemersBewind” aan te melden, kan dit telefonisch, per mail of schriftelijk “raadpleeg hiervoor onze site”.  Wij leggen u dan nader uit wat “LiemersBewind” voor u kan betekenen.

Het Intake/kennismaking-gesprek

Na de aanmelding maakt “LiemersBewind” met u een afspraak voor een intake-gesprek. Dit gesprek zal in uw eigen vertrouwde omgeving bij u thuis plaatsvinden en vragen wij u de benodigde financiële en/of overige  gegevens klaar te hebben liggen om de aanvraag compleet te maken. Tijdens het gesprek kunnen wij ons op basis daarvan een beeld vormen van uw financiële situatie en kunnen wij ook beoordelen of uw hulpvraag aansluit bij onze diensten. Daarnaast kijken we ook naar uw motivatie omdat die belangrijk is in het geheel. Veel potentiële cliënten hebben financiële problemen, en wij kunnen u alleen helpen als er uitzicht is op een financieel stabiele situatie of als wij die voor u kunnen creëren.

Na het intake-gesprek

Na het intake/kennismakinggesprek besluiten we beiden of we de aanvraag zullen voortzetten en gaat “LiemersBewind” alle benodigde formulieren en documenten in orde maken-invullen om de aanvraag verder uit te werken en compleet maken. Als het om beschermingsbewind gaat, dan helpen wij u met de aanvraag en het verzoekschrift  in te dienen bij de Kantonrechter. Gaat het alleen om inkomensbeheer, dan maakt “LiemersBewind” een overeenkomst inkomensbeheer op wat wij beide dan ondertekenen. Beschermingsbewind start feitelijk pas na de uitspraak van de Kantonrechter maar om uw inkomenssituatie te stabiliseren starten wij alvast inkomensbeheer op gebruikmakend van een tijdelijke beheersovereenkomst.

Hoe gaat het verder

Als alle benodigde formulieren/overeenkomsten zijn ingevuld en getekend. gaat LiemersBewind o.a. de volgende dingen voor u regelen.

• Wij maken het budgetplan, spreken dit met u door en voeren het budgetplan vervolgens uit.
 Wij openen voor u een beheerrekening waarop de inkomsten binnenkomen en waarvan de vaste lasten worden betaalt worden, ook wordt van deze rekening het leefgeld naar u overgemaakt. 
• Zijn er andere bankrekeningen, dan worden die (uitgezonder de rekening voor het leefgeld) stopgezet en het tegoed laten we naar de nieuwe rekening Overschrijven. Dit geld ook voor evt. spaar tegoeden.
• Wij schrijven alle instanties aan waarmee u een financiële relatie heeft. Deze vragen wij dan om de rekeningen voortaan aan ons te sturen en de betalingen op het nieuwe rekeningnummer over te maken.
• Zodra de eerste ontvangsten binnen zijn, doen wij de administratie voor u.
• Bij beschermingsbewind maken wij een boedelbeschrijving die wij aan de Kantonrechter moeten overleggen.
• Moet u definitief de eigen woning verlaten, dan zorgt LiemersBewind voor het opzeggen van de huur of de verkoop van een koophuis en de ontruiming van de woning.
• Wij verzorgen ook eventuele belastingaangiften(box 1)
•  Het aanvragen voor toeslagen, subsidies, benodigde verzekeringen, bijzondere bijstand en het doen van kwijtscheldingsverzoeken.

Het Budgetplan

Zodra het budgetplan, de overeenkomsten en machtigingen zijn getekend en uw inkomen wordt door ons ontvangen, starten we het inkomensbeheer.

Omdat "LiemersBewind" zo open en transparant mogelijk wilt werken, krijgt Iedere cliënt een persoonlijke inlogcode. Daarmee kunt u op ieder gewenst moment, op een online afgeschermde omgeving precies zien wat de transacties op de beheerrekening zijn. Hier kunt u o.a. zien hoeveel uw inkomsten en uitgave zijn en of bv. uw leefgeld al is overgemaakt. Ook is hier inzichtelijk wat er wordt gereserveerd voor onvoorziene uitgaven maar ook hoog de schulden zijn, hoeveel er is afbetaald en wat er nog open staat. Zo houdt u zelf overzicht over uw betalingen.

Client inkijk

"LiemersBewind" heeft via hun bewindvoerders-software OnView standaard een cliënt-login beschikbaar. Hier ziet u het transactieoverzicht, budgetplan en het schuldenoverzicht incl. aflossingen.

U kunt een kijkje nemen door op de verrekijker te klikken en in te loggen met gebruikersnaam:liemersbewind Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  en met wachtwoord:123456

De beëindiging

Het beschermingsbewind eindigt bij het overlijden van de cliënt, als de Kantonrechter het beschermingsbewind opheft of als de Kantonrechter een andere bewindvoerder benoemt. Bij inkomensbeheer eindigt het beheer bij het overlijden van een cliënt, als de overeenkomst wordt eindigt, of als wij de overeenkomst met u opzeggen. Zie hiervoor onze algemene voorwaarden.

Na de beëindiging

Bij overlijden van de cliënt mogen wij niets meer doen en wordt het dossier afgesloten. Zodra de benodigde stukken zijn ontvangen, wordt het bij ons in beheer zijnde vermogen overgedragen aan een notaris of aan de wettige erfgenamen. Was er sprake van een beschermingsbewind, dan maken wij nog een eindverantwoording voor de Kantonrechter. Bij opheffing van het beschermingsbewind schrijven wij de instanties aan dat u (of een andere instantie) het inkomensbeheer en uitvoering daarvan overneemt. Wij maken vervolgens het resterende saldo van de beheerrekening over naar het door u aangegeven nieuwe rekeningnummer. We sluiten uw beheerrekening  bij “LiemersBewind” af en sturen de post die bij ons binnenkomt nog enige tijd door. Wij maken een eindverantwoording voor de Kantonrechter en na goedkeuring daarvan sluiten wij het dossier. Bij beëindiging van het inkomensbeheer verrichten wij dezelfde werkzaamheden als bij beschermingsbewind. Uiteraard maken we in dit geval geen eindverantwoording voor de Kantonrechter. Ook voor deze afwikkeling is een vast bedrag verschuldigd, dit wordt verrekend met het bedrag dat wij nog voor u in beheer hebben. Daarna maken wij het restant aan u over. U krijgt van ons een nota als dit saldo niet voldoende is om de laatste kosten te betalen.